Ostatnie srebrniki, Tadeusz Biedzki



Tadeusz Biedzki
Ostatnie srebrniki
Bernardinum, Pelplin 2017, str. 222
ISBN: 978-83-7823-990-1

Powieści historyczne nie zawsze trafiają w moje gusta czytelnicze. Dlatego też miała trochę obaw przed lekturą Ostatnich srebrników. Na szczęście moje obawy były bezpodstawne, gdyż historia wciągnęła mnie od samego początku.

Wanda, żona autora podczas pobytu w Nikozji staje się właścicielką starej drewnianej szkatułki. Szkatułka, jak szkatułka niby nic strasznego, niestety małżonkowie nie wiedzą jeszcze jak straszna historia się z nią wiąże i jakie konsekwencje niesie jej posiadanie. Po zaledwie trzech miesiącach od jej zakupu zostaje zamordowany w dość specyficzny sposób w kościele w  Barcelonie kapłan. Jednak jaki to ma związek ze szkatułką?

Akcja powieści toczy się dwutorowo. Rozdziały się przeplatają, mamy teraźniejszość, czyli wydarzenia toczące się od momentu zakupu szkatułki przez małżeństwo, i przeszłość – czyli lata Chrystusowe, gdzie poznajemy losy Piłata. Autor wykonał kawał dobrej roboty. Połączenie tych dwóch płaszczyzn w tak zgrabny sposób, że zaczynają się ze sobą zazębiać i splatać w jedną całość powoduje, że od książki ciężko się oderwać.

Kolejnym plusem który dodaje smaczku historii jest szata graficzna i nie chodzi tu już o samą okładkę, która oczywiście nawiązuje do historii, a o wnętrze książki.  Inaczej wygląda tło tekstu opisujące historię z przeszłości a całkiem inaczej to które opisuje teraźniejszość.

Zarówno tło historyczne, jak i uzupełnienie opisami współczesnymi bardzo dobrze ze sobą współgrają i powodują, że lektura Ostatnich srebrników wciąga na kilka godzin.

Moja ocena: 7/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Bernardinum


Komentarze

  1. Czytałam do tej pory dwie książki autora. Chętnie więc zajrzę w wolnej chwili również do tej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znałam tej powieści, ale być może dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  3. To może być bardzo ciekawa lektura...

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz o niej słyszę, ale mnie zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zastanawiam się nad tą książką. Chyba się skuszę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że ta powieść też by mnie wciągnęła. Już o niej słyszałam i mam na liście :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty