Xięgi Nefasa. W zaświatach, Małgorzata Saramonowicz



Małgorzata Saramonowicz
Xięgi Nefasa. W zaświatach
Znak, Kraków 2017, str. 477
ISBN: 978-83-240-4572-3

W marcu zeszłego roku miałam okazję zapoznać się z pierwszą częścią „Xiąg Nefasa” Trygław. Władca losu. Książka zrobiła na mnie tak duże wrażenie, że z wielką niecierpliwością czekałam na jej kontynuację. W końcu przyszedł ten czas, że druga część W zaświatach zawitała w moje progi. Do książki zasiadłam z wielkimi oczekiwaniami? Czy lektura tak samo mi się spodobała, czy w porównaniu do pierwszej części, w tej znalazłam więcej nawiązań do mitologii?

Nefas, tajemniczy sługa Krzywoustego ma za zadanie uratować swoją ukochaną Rangdę z zaświatów. Jednak aby przywrócić ją do życia musi na pierwszym miejscu spełnić przyrzeczenie, które złożył mrocznemu bóstwu Trygławowi. Musi ochronić przed śmiercią troje dzieci, Władysława, Albę i Jaksę, których losów przyrzekł strzec podczas krwawego obrzędu. W tym celu udaje się do Nawii. Jego podróż, która w świecie duchów trwa kilka dni, w świecie ludzkim to dziesięć lat nieobecności. Niestety podróży do Nawii nie ułatwiają mu dzieci, Władysław – młody następca tronu, Jaksa – przybrany syn rycerza Dunina oraz Alba – niewidoma dziewczynka o magicznych zdolnościach.

Małgorzata Saramonowicz tym razem niesamowicie mnie zaskoczyła umiejętnością plastycznego łączenia wątków rzeczywistych z fantastycznymi, nadnaturalnymi. Naprawdę trudno było odnaleźć tę cienką granicę pomiędzy tymi zagadnieniami. Okazuje się (wedle tej historii), że gdyby nie spryt i umiejętności Nefasa, Krzywousty nie raz i nie dwa byłby w wielkich tarapatach.

Xięgi Nefasa W zaświatach to zdrady, intrygi, historyczne wątki przeplatające się z fantastycznymi, ukazanie fikcyjnych postaci równolegle z historycznymi i przede wszystkim plastyczne połączenie fikcji z mitologią i realizmem tworzą niesamowicie ciekawą i wciągają lekturę od której momentami ciężko się oderwać.

Niejednoznaczne zakończenie powoduje jeszcze większą ciekawość co do samego Nefasa, tego co może go spotkać w kolejnym tomie, tego jak postąpi w danej sytuacji.

„Xięgi Nefasa” W zaświatach, swoją premierę będą miały jutro, 1 lutego, dlatego też z mojej strony zachęcam Was do sięgnięcia po tę lekturę oraz poznanie pierwszej części serii.

Moja ocena: 8/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak


Komentarze

  1. Chciałam czytać pierwszy tom, ale to chyba nie był mój czas. Może jeszcze kiedyś wrócę do tej serii.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty