Aż do dna, Renata Chaczko



Renata Chaczko
Aż do dna
Zysk i S-ka, Poznań 2016, str. 284
ISBN: 978-83-7785-829-5

"Mam na imię Roksana, choć nikt nigdy tak się do mnie nie zwraca. Wszyscy mówią na mnie Roxi, nawet moi rodzice. Moi rodzice... Jak ja ich nienawidzę! Mój ojciec to pijak, a matka nie ma mózgu. Brat to narkoman, a moja przyrodnia siostra ze strony ojca puszcza się z kim popadnie. Ojciec całymi dniami pracuje i nigdy nie ma go w domu, a jeśli nawet jest, to zazwyczaj pijany. Matka całe dnie spędza na wydawaniu forsy ojca u fryzjera, kosmetyczki, w SPA, ewentualnie na zakupach. Ciągle też lata na jakieś fitnessy, siłownię i jogę. Matka robi wszystko, aby zatrzymać czas i mojego ojca przy sobie. Bezskutecznie. Wszyscy oprócz mojej ślepej matki już wiedzą, że ojciec ma na boku inną kobietę, młodą kochankę, niewiele starszą ode mnie, która w tym roku robi licencjat. Chuj mu w dupę. Mam nadzieję, że zdechnie na zawał, jak będzie ją ruchał."

Te słowa znajdujemy już na samym początku historii. Ten akapit mówi już wszystko, już wiadomo jaka to będzie historia, jakim językiem będzie posługiwać się bohaterka. Nie będzie łatwo, jednak lektura pozostawi wiele niedopowiedzeń, jak również da dużo do myślenia.

Roksana ma dziewiętnaście lat, pochodzi z zamożnej rodziny. Jej ojciec jest wziętym prawnikiem, jednak nie potrafi poradzić sobie z jednym – z alkoholem. Przygruchał sobie na boku o wiele młodszą kochankę i tak sobie wiedzie życie, nie zważając na nic, nawet na córkę, która nie może odnaleźć się w otaczającym ją świecie. Rodzice Roksany non stop prowadzą kłótnie, co powoduje, że dziewczyna coraz bardziej się oddala i każdą wolną chwilę spędza na imprezach, na których alkohol leje się strumieniami, nie brak również używek większego kalibru. Jej codziennością staje się codzienny wręcz seks z przygodnymi mężczyznami. Pewnego dnia na jej drodze staje ON, o wiele starszy od niej, który wywraca jej życie o trzysta sześćdziesiąt stopni. Czy jego postępowanie wpłynie na nią pozytywnie, czy wręcz doprowadzi do jeszcze większego upadku?
Historię poznajemy z perspektywy głównej bohaterki, to swoistego rodzaju jej pamiętnik, monolog, który prowadzi codziennie. Ten zabieg powoduje, że wkraczamy w jej życie, myślenie bardzo mocno, momentami wręcz nachodzi myśl, że przekraczamy pewien próg, do którego nie powinniśmy mieć dostępu. Roxi to dziewczyna, która się zagubiła. Jej każda decyzja okupiona jest cierpieniem, i nie zawsze potrafi wyciągnąć z niej wnioski, popełniając kolejne złe kroki.

Początkowo bohaterka budzi niechęć. Wyrachowana, pewna siebie, egoistycznie podchodząca do wszystkiego powoduje, że mamy ochotę rzucić książką i do niej nie wracać. Jednak jest cos co powoduje, że jednak czytamy dalej. Za tą maską wyrachowania ukrywa się bardzo delikatna, zagubiona młoda dziewczyna, która nie potrafi poradzić sobie z otoczeniem i poprzez właśnie takie postępowanie ukrywa swoje prawdziwe emocje.

„Pieniądze są właśnie współczesnym synonimem szczęścia dla wielu, wielu ludzi… Może nie tyle pieniądze, ile to, co można za nie kupić. A można za nie kupić lepsze życie. Oto cała filozofia.”

Polecam serdecznie.
Renata Chaczko, pisarka, dziennikarka, blogerka, copywriter. Urodzona w 1985 roku, pochodzi z Bolkowa na Dolnym Śląsku. Ukończyła Wydział Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim. Obecnie mieszka i pracuje w Amsterdamie. Pierwsze kroki w dziennikarstwie stawiała w miesięczniku „Gentleman”, później dołączyła do zespołu eska.pl. Autorka powieści Gracze oraz bloga Wydaczeni. Obecnie pracuje nad swoją trzecią powieścią.

Moja ocena: 8/10


Za książkę dziękuję portalowi Sztukater

Komentarze

  1. Mnie ten fragment kompletnie nie zaciekawił ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nigdy mnie specjalnie do niej nie ciągnęło, ale po Twoim wpisie zmieniłam zdanie. Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już sam opis wydaje mi się dosyć osobliwy, jakby sama autorka była nastolatką, więc wydaje mi się, że odpuszczę ;)

    Pozdrawiam!
    http://myfantasticbooksworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Poluję na tę książkę. Gdzieś już o niej czytałam i jestem pewna, że mi się spodoba. ;) Czekać tylko na to, aż pojawi się w bibliotece. ;)

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie ;)
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę czytałam i oceniam ją bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawi mnie kreacja głównej bohaterki. Może przeczytam w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fabuła i bohaterka - interesujące :)

    OdpowiedzUsuń
  8. hmm, ja się jeszcze jednak zastanowię nad tą książką :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty