Dobry Troll, Jaś Kapela



Jaś Kapela
Dobry Troll
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015, str. 303
ISBN: 978-83-64682-53-7

Gdy tylko dostałam w swoje ręce książkę Jasia Kapeli Dobry Troll, nie wiązałam z nią szczególnych nadziei – ot książka, jak książka. Nie znalazłam też szczególnie, a może raczej nie szukałam nigdzie opinii o niej. Już sama okładka może budzić dość spore kontrowersje, a jeszcze opis z tyłu „ Ta książka może obrazić wszystkie Twoje uczucia religijne. Przed lekturą skonsultuj się z księdzem lub z katechetą!”. Czyż nie kontrowersyjne? Ja jednak tym nie zrażona zabrałam się do lektury, która jak się okazało już w niedługim czasie dość mocno mnie zadziwiła.

Dobry Troll to historia Jasia Kapeli, osobnika nad wyraz aspołecznego, któremu nic się nie podoba. Jeśli ktoś się nie zgadza z jego zdanie, zostaje pod kreską. Jego ulubioną zabawą jest wkurzanie i obrażanie innych, co traktuje jako pożywkę dla własnego organizmu, dzięki temu żyje i codziennie rano wstaje. Cała historia rozpoczyna się od sceną spłodzenia naszego głównego bohatera. Później już przenosimy się w czasy przedszkola, gdzie to nasz mały Jaś nie potrafi się pojednać z kolegami i koleżankami z piaskownicy. Również czasy gimnazjum nie powodują większych, lepszych zmian w życiu Jasia. W żadnej szkole nie zagrzeje na dłużej miejsca. Nie należy pominąć czasu w którym to jest przez pewien czas członkiem Ruchu Odnowy w Duchu Świętym, jednak nie zagrzewa tam długo miejsca stwierdzając, że powinien zerwać wszelkie kontakty z katolikami.

Dobry Troll to dość specyficzna lektura, która nie ma określonego zadania. Fabuła opiera się na chronologicznym zlepku faktów z życia Jasia małolepszego opowiedzianych słowami naszego bohatera.  Jednak całego zamysłu tej książki należy szukać między wierszami. Autor dość świetnie nakreślił zjawisko trollingu obecnego w Internecie. Dzięki tej lekturze zarysowuje nam wiele odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. tego czy z trollem należy walczyć, a jeśli już to na jakiej pozycja walki z nim nas stawia? Czy to zjawisko występuję faktycznie jedynie w Internecie, czy znajdziemy je również w innych sferach naszego życia?

Aby nie zdradzać zbyt wiele z tej lektury i nie psuć jakby nie było satysfakcji z niej nie zdradzę nic więcej. Powiem jedynie, że autor trolluje dosłownie wszystko od polityki zaczynając poprzez religię i na celebrytach kończąc.

Dobry Troll nie jest to może lektura dla wszystkich, nie każdy się w niej odnajdzie. Jeśli jednak przymkniemy oko na pewne sprawy, to okaże się, że wiele jest w niej prawdy ukazanej w dość dosadny sposób.

Jeśli nie boicie się dość dosadnego języka nie raz przesiąkniętego wulgaryzmami czy dość mocnymi opisami to sięgnijcie po tę lekturę, naprawdę warto. Do tej książki po prostu należy podejść z wielkim dystansem.

Moja ocena: 8/10
Za książkę dziękuję Wydawnictwu Krytyki Politycznej.

Komentarze

  1. Nie boje się takich książek, a po prostu odrażają mnie one :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaintrygowałaś mnie. Wulgarny język i dosadne opisy, rzadko spotykam się z tymi elementami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie takie twory nie reprezentują żadnej wartości - wulgaryzmy i dosadność w opisach, to akurat "najtańszy" środek przekazu. Książka zdecydowanie nie dla mnie + zakaz wykonywania zawodu dla grafika.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama okładka jest ... aż brak mi słów. Pomimo, iż czuję, że sama treść mogłaby mnie zaskoczyć, to przez okładkę nie jestem w stanie po nią sięgnąć. Zazwyczaj nie oceniam książek po okładce, ale tym razem mnie odstrasza.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zainteresowałaś mnie. Jeszcze nie wiem, czy zapoznam się z tą lekturą, ale czuję się zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaka ''nieprzyjemna'' okładka. Totalnie mnie odstrasza. Sama fabuła również nie wzbudziła mojego zainteresowania, dlatego jednak odpuszczę sobie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  7. Okładka może i nieprzymna al książka warta przeczytania :D polecam !
    pozdrawiam cieplutko :*
    http://wybuchowa-kuchnia-karoli.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka zdecydowanie nie w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie boję się dosadnego języka oraz wulgaryzmów, ale szczerze przyznam, że nie do końca jestem przekonana do sięgania po ową pozycję. A gorszej okładki chyba nie widziałam...

    OdpowiedzUsuń
  10. Dość oryginalne ;) ale raczej nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka jest dość oryginalna, rzekłabym. Niby ten troll na wszystko i to, że Jaś "traktuje jako pożywkę dla własnego organizmu, dzięki temu żyje i codziennie rano wstaje." mnie przekonuje. Nawet bardzo. Niestety jest to chyba bardzo polityczno-religijny kierunek, co mówi mi raczej właśnie: nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyznam szczerze, że okładka mnie odstrasza :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Okładka jest koszmarna. O_o
    A zawartość... jakoś specjalnie mnie nie intryguje. Na pewno nie na tyle, żeby lecieć na zakupy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wydaje mi się, że to może być coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie podoba mi się okładka i styl autora, dlatego zdecydowanie odmawiam przeczytania tej książki :p

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty