Dziewczyny z Syberii, Anna Herbich



Autor: Anna Herbich
Tytuł: Dziewczyny z Syberii
Wydawnictwo: Znak Horyzont, Kraków 2015, str. 299

ISBN: 978-83-240-3053-8

Gdy tylko zaczęłam coraz częściej sięgać po literaturę faktu dotyczącą I czy II wojny światowej, to z tego, co pamiętam zazwyczaj były to wspomnienia mężczyzn raczej dotyczące konkretnych faktów. Natomiast do tej pory nie spotkałam się z historią opowiedziana przez kobiety. Gdy tylko nadarzyła się okazja sięgnięcia po książkę Dziewczyny z Syberii pióra Anny Herbich zrobiłam to bardzo chętnie, gdyż jej pierwsza pozycja Dziewczyny z Powstania zrobiła sporo pozytywnego szumu. Nie znam pierwszego „dziecka” autorki, ale właśnie te mocno pozytywne opinie na jej temat spowodowały, że Dziewczyny z Syberii zagościły na mojej półce.

Dziewczyny z Syberii to niesamowita książka opowiadająca losy dziesięciu kobiet. Tak naprawdę to dziesięć rozdziałów, poświęconych każdej z nich, w których to one same prowadzą swego rodzaju monolog, cofając się w czasie, wspominając ciężkie chwile zesłania, wywózki. Każda z nich jest inna jednak łączy je jedno – tragedia, jaka spotkała ich rodziny, rozłąka, niekończąca się podróż w bydlęcych wagonach, która tak naprawdę nie wiadomo, kiedy się skończy. To również trudne opisy życia codziennego, głód, mróz, ciężka, wykańczająca organizm praca, niekończący się strach o własne życie i na końcu nadzieja, że może jednak uda się przeżyć – bo tylko ona trzymała je przy życiu. Jednak wygranie z losem, przeżycie na Syberii nie zawsze oznaczało, że życie po powrocie będzie łatwe.

Autorka w plastyczny sposób opisała te historie, nie wtrącała niepotrzebnych pytań w opowieści, pozwalała „wygadać się” bohaterkom i nieraz zatrzymać na dłużej w ciszy. Historie są tak realistycznie przedstawione, że nie raz miałam ciarki na plecach, nie raz oczy mi się zaszkliły, jednak u mnie pozostawała również nadzieja, że jednak się uda. Bo kobiety są silne i jeśli walczą to do końca.

Dziewczyny z Syberii to pewnego rodzaju świadectwo czasu, które pozostanie dla potomnych. W obecnym świecie, pędzie za pieniądzem nie zauważamy najistotniejszych rzeczy, nie spodziewamy się, że pewnego dnia ktoś może zapukać do naszych drzwi… nie posiadamy po prostu wyobraźni, że coś podobnego może się powtórzyć…

Trudno w jakikolwiek sposób ocenić tego typu pozycję, jedyna ocena, jaka powinna tu zostać wystawiona za poziom merytoryczny, emocje, tych kobiet, które autorka potrafiła w tak realistyczny sposób przekazać.

Dziewczyny z Syberii to książka godna uwagi, którą każdy powinien poznać. Mi pozostało zaopatrzyć się w Dziewczyny z Powstania, które bardzo chętnie bym poznała.

Polecam serdecznie!

Moja ocena: brak

Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak Horyzont

Komentarze

  1. Piękna recenzja wspaniałej książki :) Bardzo podobnie odebrałam ten tytuł, to książka która warto poznać, a wręcz którą powinno się poznać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno przeczytam, najpierw zacznę jednak od ,,Dziewczyn wyklętych", które cierpliwie czekają już na mnie na stosiku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo Ci zazdroszczę, od dawna myślę o zakupie tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka, którą każdy powinien przeczytać :)
    Wstrząsająca...
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  5. Interesuję się tego typu literaturą, więc dla mnie pozycja obowiązkowa ;)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno przeczytam, to książka którą trzeba przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś wartościowego widzę dopisuję do listy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz całkowitą rację, tej książki nie da się oceniać, bo to tak, jakbyśmy chcieli oceniać czyjeś życie, a jakie mamy do tego prawo? Żadne.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dokładnie świadectwo czasu i oddanie hołdu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam tę i dziewczyny z Powstania. Tamta druga wywarła na mnie jeszcze większe wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty