Światło między oceanami, M.L. Stedman


M.L. Stedman
Światło między oceanami
Albatros, Toruń 2016, str. 431
ISBN: 978-83-7985-730-2

Historie, których początek sięga wiele lat wstecz, z tajemnicami, które zostają odkryte dopiero po latach, to książki po które sięgam bardzo często. Ciekawość życia przed wieloma laty, próba odnalezienia się bohaterów, którzy odkryli tajemnicę pomieszczeń, miejsc czy ludzi i obawa, czy podzielenie się nią z innymi nie przysporzy im jeszcze więcej kłopotu. Właśnie dlatego sięgnęłam po książkę M.L. Stedman Światło między oceanami.

M.L. Stedman urodziła się w Australii Zachodniej, a obecnie mieszka w Londynie. Światło między oceanami to jej debiut literacki. Prawa do powieści kupili wydawcy z 41 krajów, a samą powieść przetłumaczono na 40 języków. W 2016 roku swoją premierę będzie miała ekranizacja powieści w doskonałej obsadzie, z Michaelem Fassbenderem oraz Alicią Vikander i Rachel Weich w rolach głównych.

Przenosimy się do 1920 roku na wyspę Janus Rock, którą zamieszkują Tom Sherbourne i jego żona Isabel. Tom obejmuje tam posadę latarnika. Tom stara się zapomnieć i upiorach przeszłości  z Wielkiej Wojny, a Isabel planuje wspólnie z nim tam zamieszkać. Jednak wyspa, która miała stać się ostoją przynosi początkowo cierpienie. Isabel traci dwukrotnie ciążę, a kolejne wydanie na świat martwego dziecka powoduje, że nie będzie mogła więcej rodzić. Popada w depresję. Pewnego dnia Tom zauważa dobijającą do brzegu wyspy łódź z martwym mężczyzną i niemowlęciem. Kobieta od pierwszego wejrzenia jest zakochana w dziecku i prosi męża, aby nikogo o tym nie informował. Ten wiedząc ile przecierpiała, zgadza się. Jednak podejmując tę decyzję poniosą po kilku latach konsekwencje.

Historia opisana prze M.L. Stedman wciągnęła mnie już od samego początku i pomimo jakby trochę ckliwego języka, który mnie momentami drażnił, coś w tyle głowy mówiło mi, że to będzie dobra historia, historia która zostanie w mojej pamięci na długo. Autorka bardzo skrupulatnie opisała portrety psychologicznego każdego bohatera. Każdy z nich zmaga się z decyzją którą podjął. Z jednej strony uważają, że podjęli ją słusznie, a z drugiej jednak gdzieś pojawia się myśl, że może ktoś czeka na to dziecko. I tak też jest, po jakimś czasie Tom spotyka matkę dziewczynki.

Jest to ciekawa, wzruszająca historia o miłości, pragnieniu macierzyństwa, a z drugiej strony kłamstwie i cierpieniu. Osoba Isabel jest mi bardzo bliska, i gdybym była na jej miejscu pewnie postąpiłabym podobnie,  chociaż… nie wiem. Kobiece pragnienie posiadania dziecka jest niesamowicie duże, okupione nie raz łzami, bólem, niezrozumieniem. Bardzo zżyłam się właśnie z Isabel, rozumiałam jej postępowanie, a jednak wiedziałam, że ta historia może nie skończyć się dobrze.

Zakończenie bardzo mnie wzruszyło, a sama historia trzyma w napięciu, bo tak naprawdę nie wiemy jakie kolejne kroki zrobią bohaterzy, gdyż każda ich decyzja powoduje lawinę kolejnych zdarzeń.

Moja ocena: 8/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Albatros



Komentarze

  1. Hmm, nie wiem dlaczego, ale opis wydarzeń brzmi znajomo, choć nie czytałam tej powieści... Tak czy inaczej, nie jestem pewna, czy to coś dla mnie. Ale za to chętnie obejrzę film :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję, że zakończenie mnie również by wzruszyło. Będę miała tę książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekałam na te książkę, ale chyba wolę przeczytać (i mieć) w oryginale. Uwielbiam główna parę aktorów, ale okładka oryginalna jest cu-dow-na! A za filmowymi jakoś nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam o tej książce, ale jeszcze jej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam dużo dobrego o tej książce i chciałabym ją kiedyś przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam ją rok temu i nadal świetnie ją pamiętam. Wiele razy podczas czytania miałam gulę w gardle, co u mnie świadczy o tym, iż powieść jest naprawdę dobra:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty