Niepokorne. Klara, Agnieszka Wojdowicz


Agnieszka Wojdowicz
Niepokorne. Klara
Nasza Księgarnia, Warszawa 2015, str. 411
ISBN: 978-83-10-12712-9

Minął już rok od momentu, gdy zapoznałam się z pierwszą częścią trylogii „Niepokorne” pióra Agnieszki Wojdowicz. Niepokorne. Eliza zrobiła na mnie tak duże wrażenie, że z niecierpliwością oczekiwałam momentu, gdy na rynku wydawniczym ukaże się drugi tom. Gdy tylko Niepokorne. Klara trafiła w moje ręce bez reszty oddałam się lekturze.

Główną bohaterką drugiej części trylogii, autorka zrobiła Klarę. To póki co ta, której najbardziej kibicuję i która skradła moje serce już w poprzedniej powieści. Klara Stojnowska, kobieta wyemancypowana, córka szanowanego w kręgach profesora. Ona również nie zamierza wychodzić za mąż, wychodzi naprzeciw wszelkim konwenansom, to, co nie przystoi kobietom w tamtych czasach, krótkie fryzury – dla niej było chlebem powszednim. Publikuje swoje teksty pod pseudonimem, aby tylko nie zaszkodzić pozycji ojca. Działa na rzecz słabszych organizując kwesty, zbierając pieniądze na ubogich (cytat z mojej opinii pierwszej części). Mamy rok 1896, Klara po przerwanych studiach w Berlinie powraca do Krakowa, gdzie rozpoczyna zajęcia z literatury i historii. W tym samym czasie rozpoczyna się strajk cygarniczek, któremu dziewczyna przygląda się z wielkim zainteresowaniem i na jego kanwie pisze artykuł, w którym wyraża dość niepochlebną opinię na temat praw kobiet. Poznaje tam inżyniera – Jerzego Platera, który wydaje się zainteresowany tą nieprzeciętną kobietą. Na pierwszy plan dość mocno wysuwa się twardy charakter bohaterki, która nie pozwala wmawiać sobie czegoś, co jest sprzeczne z jej myśleniem. Nie raz podejmuje ryzyko, przeciwstawia się rodzicom, co powoduje jej ciągłe kłopoty.

Również u Judyty wiele się dzieje. Myśl o Maurycym Stojnowskim jej nie opuszcza, jednak gdy ten przyjeżdża ze swoją narzeczoną do Krakowa, Judyta postanawia przyjąć propozycję pracy w pracowni Miny Ebner w Wiedniu. Dzięki temu poznaje wielu wysoko postawionych ludzi, a w jednym z nich się zakochuje.
Tym razem, historia Elizy odchodzi na plan dalszy. Kobieta wiedzie szczęśliwe życie u boku Antona. Problemem staje się ukończenie Studium Farmaceutycznego UJ. Czy jej się uda?

Niepokorne. Klara to niesamowita kontynuacja serii, to historia, która wciąga od samego początku i trzyma w niepewności do ostatniej strony. Naprawdę trudno jest opisać losy kilku bohaterów w jednej powieści, na tyle dobrze, aby nie przejaskrawić, nie przegadać i tak opisać historie bohaterów, aby w nich się nie pogubić.  Agnieszka Wojdowicz robi to w sposób nad wyraz plastyczny i interesujący. Książkę czyta się niezwykle szybko, stwierdzam, że wręcz za szybko, bo po lekturze pozostaje niedosyt, że to już, że trzeba czekać na kolejną, ostatnią już część.
Autorka skupiła się na niesamowicie ciekawym zagadnieniu, a mianowicie na prawach kobiet, walce kobiet o równość i wolność. I o to walczą właśnie te trzy nieprzeciętne bohaterki, a każda na swój sposób.

Przedstawienie trzech bohaterek na kanwie jednej historii to niesamowita paleta barw. Każda z nich jest inna, każda nieprzeciętna i wiedząca, czego chce, twardo stąpająco po ziemi. Autorka niesamowicie interesująco wplotła swoją historie w tło historyczne. Postawiła swoje bohaterki na równi z osobami znanymi i cenionymi, co daje powieści sporo realizmu.

Mam nadzieję, że na historię Judyty autorka nie da długo nam czytelnikom czekać. Mam wrażenie, że jej historia będzie niesamowicie ciekawym uzupełnieniem całej serii i wiele ciekawych faktów o bohaterkach jeszcze przed nami odkryje.

Moja ocena: 8/10


Za książkę dziękuję portalowi Sztukater

Komentarze

  1. Dawno temu czytałam tylko pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam tę sagę, ach jakby było miło gdyby coś nowego autorki się ukazało

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie trzeba przeczytać. Koniec końców trzeba promować czyny kobiet w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  4. a ja troszkę z innej beczki ;-) 10 lat temu, w lutym, skomentowałaś mój post, wróciłam sobie do początku żeby się upewnić od kiedy jestem w sieci i postanowiłam pozdrowić osoby, które gdzieś tam pojawiły się, choćby na chwilkę w moim internetowym życiu przesyłając miłe słowo. Pozdrawiam Cie i gratuluję bo tez sporo czasu tutaj już jesteś ;-))

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć wszystkim, jestem tak podekscytowana, że ​​mój mąż wrócił po tym, jak zostawił mnie dla innej kobiety. Mój mąż miał romans ze współpracownikiem i tak bardzo kocham mojego męża, ale on zdradzał mnie ze swoim współpracownikiem i tą dziewczyną, myślę, że używa czarów lub czarnej magii na moim mężu, aby mnie nienawidził i to był tak krytyczny i nie na miejscu - cały dzień i noc płaczę, aby Bóg zesłał mi pomocnika, abym przyprowadził z powrotem mojego męża! Byłem naprawdę zdenerwowany i potrzebowałem pomocy, więc szukałem pomocy w Internecie i trafiłem na stronę internetową, która sugerowała, że ​​dr Bogaty może pomóc szybko odzyskać byłego chłopaka. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim i powiedział mi, co mam robić, a ja to zrobiłem, a potem rzucił dla mnie zaklęcie miłosne. 22 godziny później mój mąż naprawdę zadzwonił do mnie i powiedział, że tak bardzo za mną tęskni. O mój Boże! Byłem bardzo szczęśliwy, a dziś znów jestem szczęśliwy z moim mężczyzną i radośnie mieszkamy razem i dziękuję potężnemu czarodziejowi, dr. Bogu, jest tak potężny i postanowiłem podzielić się tutaj swoją historią. jeśli jesteś tutaj, a Twój Kochanek Cię odrzuca lub Twój mąż przeniósł się do innej kobiety, nie płacz już, skontaktuj się z doktorem Wealthy, aby uzyskać pomoc ... Oto jego e-mail, wealthylovespell@gmail.com
    Wykonuje również następujące zaklęcie
    Zaklęcie ciąży
    Czar miłości
    Zaklęcie powiększające penisa
    opryszczka
    Zwycięskie zaklęcie
    Jego WhatsApp +2348105150446
    Blog: wealthylovespell.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Niepokorne kobiety, to piękne kobiety. Fajny i ciekawy wpis - trochę feministyczny.

    Mój blog http://3d-mieszkania.pl/

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna i głęboka kontynuacja udanej serii. Zdecydowanie mogę od siebie polecić.

    Mój blog: elektrobebny.com.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Niepokorne kobiety to coś, co przeraża faceta i jednocześnie go podnieca. Warto to podkreślać!

    Mój Blog: https://twister24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. Mocna książka. Zdecydowanie mogę ją polecić dla każdego.

    Mój blog: https://tekmat.pl/oferta/tasmy-transportujace-do-szlifierek-drewna

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękna książka. Jedna z najlepszych, jakie znam.

    Moja strona: H7 LED

    OdpowiedzUsuń
  11. Pani Agnieszka to zdecydowanie jedna z moich ulubionych autorek. Polecam.

    Mój Blog: https://cbdvitmed.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Mocna książka. Warto ją mieć, nawet jeśli nie jesteśmy fanami. Doskonale się czyta.

    Nasz Blog https://abcpozyczki.com/co-to-sa-pozyczki-prywatne/

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawa książka i autorka - naprawdę zdecydowanie warto przeczytać. Bardzo duży talent.

    Mój Blog: https://aptekano.pl/sklep

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty