"31.10 Wioska Przeklętych. Halloween po polsku"



autor: Kinga Ochendowska, Grzegorz Gajek, Andrzej Paczkowski, Michał Stonawski, Marcin Podlewski, Chepcher Jones, Paweł Mateja, Anna Rybkowska, Tomasz Krzywik, Piter Murphy, Ewa Bauer, Arkadiusz Siedlecki, Karolina Wilczyńska, Anna Klejzerowicz, Sylwia Skorstad, Daniel Koziarski, Tymoteusz Raffinetti, Kornelia Romanowska, Thomas Percy i Marcin Janiszewski, Kamil Czepiel, Marek Ścieszek, Marek Grzywacz, Szymon Adamus, Antonina Kostrzewa, Marek Rosowski, Krzysztof Maciejewski, Magdalena Witkiewicz
tytuł: "31.10 Wioska Przeklętych. Halloween po polsku"
wydawnictwo: WRCW,  2013, str. 427
ISBN: 978-83-938025-0-0


 Ewa Bauer zorganizowała na Facebooku akcję „Wędrująca książka”. Tą książką, która rozpoczęła wędrówkę jest „31.10 Wioska przeklętych. Halloween po polsku”. Bez zastanowienie zapisałam się na listę i tym oto sposobem książka niedawno zawitała i w moje progi.

„31.10…” to zbiór 27 opowiadań różnych polskich autorów. Wszystkie te historie łączy jeden mianownik – miejscowość, w której dzieje się akcja to Strzyżewo. Niewielka miejscowość, której nie znajdziemy na mapie, ale też trudno jest tam trafić, nawet, gdy ktoś nam wytłumaczy jak należy iść. Po prostu, jeśli mamy się tam znaleźć, to Strzyżewo samo się o nas upomni.

Akcja rozpoczyna się legendą powstania tejże miejscowości. Kolejne historie dotyczą różnych osób, różnych zdarzeń. Jedne historie są lepsze, drugim czegoś brakuje, jednak każdy znajdzie coś dla siebie.
Najbardziej utkwiły mi w pamięci 2 historie. Ewy Bauer „Pielgrzymka”, łącząca osoby, które wiele złego zrobiły w swoim życiu, mają wiele przewinień na swoim koncie. Oraz „Korepetytorka” Karoliny Wilczyńskiej – dość ciekawa historia o tragedii kobiety z lat młodzieńczych, która przez wiele lat krzywd pragnie zemsty.

Na uwagę zasługuje również opowiadanie Andrzeja Paczkowskiego „Zbłąkana dusza”. To historia małżeństwa, które niezaakceptowane przez rodziców uciekają do Wioski Przeklętych. Gdy w końcu po wielu latach kobiecie udaje się zajść w ciążę i pojawia się Annuszka, przychodzi kolejna tragedia. Dziewczynka jest bardzo chorowita. Przez nieuwagę rodziców dziewczynka wychodzi na dwór i bardzo mocno choruje – umiera. Co zdarzyło się później? Jeśli jesteście ciekawi musicie koniecznie sięgnąć po tę książkę.

Każda historia jest inna jednak łączy je jeden temat przewodni Halloween. Jedne historie budzą grozę, inne wręcz uśmiech. Czy jest aż tak groźnie? Momentami tak, jednak nie na tyle, abym jakoś szczególnie się czegoś obawiała.

Nie miałam okazji czytać wcześniejszych tytułów, jednak bardzo się cieszę, że miałam możliwość zapoznać się z tą lekturą. Nie do końca przepadam za antologiami. Nie lubię przykrótkich historii, kilkunastu opowiadań całkiem różnych autorów. Jakże mam wtedy ocenić całościowo książkę, gdy każda historia budzi mniejsze lub większe emocje, napisana jest całkowicie różnym językiem?

W tym wypadku na szczęście było całkiem inaczej. Wiele historii mi się podobało. Autorzy bardzo dobrze przygotowali się do tematu, dzięki czemu historie przedstawione były przystępne w odbiorze.
Całościowo książka trzyma poziom i bardzo przyjemnie się ją czyta. Jeśli ktoś lubi krótkie opowiadania, zachęcam do sięgnięcia po lekturę.

„31.10. Wioska przeklętych. Halloween po polsku” w formie papierowej przeczytałam dzięki uprzejmości Ewy Bauer. Książkę można również pobrać bezpłatnie w formie e-book na stronie Virtualo.pl

Moja ocena: 4/5

Książka bierze udział w wyzwaniu


Komentarze

  1. Czekam, aż do mnie przyjdzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wydaje się być ciekawą pozycją ;), chętnie się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. O! Ale świetny pomysł, jestem pozytywnie zaskoczona. A książka ciekawa, ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię opowiadania z dreszczykiem, a tu sam tytuł bardzo przyciąga... Dobrze, że nie poddałam się jemu tak łatwo, bo piszesz, że nie wszystkie historie są owiane grozą ;) Może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie krótkie formy. Muszę pobrać tego e-booka.

    OdpowiedzUsuń
  6. A tak przy okazji, może zainteresuje Cię moje wyzwanie (tak w tematyce posta)

    KLASYKA HORRORU
    http://przestrzenie-tekstu.blogspot.com/2013/12/klasyka-horroru-moje-wyzwanie-autorskie.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zaproszenie. Zastanowię się, gdyż nie czytam za często horrorów więc mogę nie podołać wyzwaniu.

      Usuń
  7. Za opowiadaniami średnio przepadam, ale czasami krótka forma ma swoje zalety;). A motyw przewodni, czyli Halloween bardzo ciekawy!
    Pozdrawiam,
    Myśli skrzętnie ukryte...

    OdpowiedzUsuń
  8. widzę, że nasz kolega z blogosfery jest wśród autorów - Piter Murphy oraz pisarka, która zauroczyła mnie czarownicą - Anna Klejzerowicz :) na kupno antologia raczej u mnie nie zasłuży, za to jako ciekawostkę z biblioteki chętnie ją wyniosę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Varia ten tytuł dostępny jest jedynie w formie darmowego e-booka na stronie virtualo.pl. Jako forma papierowa to tylko w tym wypadku od autorki ;)

      Usuń
  9. Tegorocznej jeszcze nie czytałam, ale miałam ebooki z dwóch poprzednich lat chyba:)

    OdpowiedzUsuń
  10. brzmi ciekawie, przeczytałabym :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty