"I stała się ciemność", Marcin Wolski



autor: Marcin Wolski
tytuł: "I stała się ciemność. Opowiadania"
wydawnictwo: M wydawnictwo, Kraków 2013, str. 275
ISBN: 978-83-7595-630-6


Mówiłem już, że mamy pewne rozeznanie w świecie, a każda wyróżniająca się jednostka posiada swojego diabła stróża". (str.56)

Po opowiadania sięgam bardzo rzadko. Nie do końca rozumiem ich przekaz, a czasami wręcz brakuje mi dalszego ich rozwinięcia. Jednak, gdy zobaczyłam jakiś czas temu blurb i kilka opinii na temat książki Marcina Wolskiego I stała się ciemność postanowiłam sięgnąć po tę lekturę, tym bardziej, że historie tu ukazane są uniwersalne, a sięgają czasów PRL – u. A po lekturę tych lat ostatnimi czasy sięgam dość często.
I stała sie ciemność, jak pisze autor to zbiór opowiadań, które powstały na przełomie siedemdziesiątych i osiemdziesiątych lat. Początkowo były one czytane przez różnych aktorów w słuchowiskach radiowych, później ogarnęła je cenzura, aż przyszedł czas po latach na wydanie ich w formie książki.

Zawartość książki to 2 długie opowiadania i kilkanaście mniejszych zaledwie dwu – trzy stronicowych. Pierwsze z nich opowiadani historię dziennikarza, który udaje się do Czartowej w celu stworzenia artykułu o miejscowym folklorze. Za łatwo nie będzie, gdyż tą niewielką miejscowość nawiedzają diabły. Drugie opowiadanie to historia dziennikarza znalezionego na wysypisku śmieci. Tym razem autor skupia się na polityce.

I stała się ciemność to, jak się okazuje, świetny zbiór opowiadań. Marcin Wolski bardzo umiejętnie operuje językiem, jego historie pełne są zwrotów akcji, mnóstwa humorystycznych wątków.

I stała się ciemność to kolejna świetna satyra na rzeczywistość. Wiele historii tu przedstawionych można odnaleźć w obecnych czasach. Niektóre z nich posiadają ukryte prawdy, jednak większość wręcz nad wyraz dosadnie ukazuje przywary ludzkie.

Jeśli macie ochotę na historie, które wzbudzą w was uśmiech na twarzy to polecam serdecznie książkę Marcina Wolskiego. Opowiadania czyta się dość szybko i przyjemnie, może nie zapadają w pamięć, jednak warte są uwagi.

Moja ocena: 


Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa


Książka bierze udział w wyzwaniach:

Komentarze

  1. Ostatnimi czasy czuje przesyt opowiadaniami, dlatego mimo twojej pochlebnej rekomendacji jednak podziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Opowiadania mnie nie wciągają, więc tym razem się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie przepadam za opowiadaniami, tylko w wyjątkowych sytuacjach po nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też nie przepadam za opowiadaniami, nie mogę się w nich odnaleźć. Mimo dobrej oceny odpuszczę sobie tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Też nie jestem fanką opowiadań, ale podziwiam tych, którzy w tak krótkiej formie są w stanie przekazać coś ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja wręcz przeciwnie...lubię opowiadania, więc z chęcią bym przeczytała ten zbiór, zwłaszcza, że są wątki humorystyczne! Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię opowiadania, lubię satyrę - więc ten zbiór nadaje się dla mnie idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie przepadam za opowiadaniami, mało kiedy po nie sięgam, jakoś te mnie nie przyciągają. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja dla odmiany opowiadania lubię, a tej książki nie miałam jeszcze okazji przeczytać, więc zachęcona, na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli już sięgam po opowiadania to naprawdę muszą być świetne żeby zatrzymały moja uwagę na dłużej. Tutaj jakoś nie jestem do końca przekonana, ale nie mówię definitywnie nie - może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  11. decydowanie ostatnio dostrzegam plusy opowiadań, a i ironiczne, satyryczne podejście lubię! pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawiony ślad....

Popularne posty